Alla inlägg under februari 2009

Av Nilla - 28 februari 2009 22:07

 

Det kom en del snö framåt gårdagens em.... allting var åter vitt igen!


Dan har varit jätteskön och solig, de värmande strålarna rådde inte på allt det vita...kanske i morgon.

Vi tillbringade givetvis mycket tid utomhus och hjälptes åt med att rensa bort resten av det vildvuxna Silverregn och delar av Skogsklematis, men mycket återstå att göra här eftersom ingen skött buskar och träd på minst10 år.

När löven slagit ut syns det inte så myckat av det vi inte hunnit med.

Men trädgården är alldeles för stor....hälften hade räckt.

 

Vi får försöka ansa bort det mesta framför huset först.  Det är ju planerat att sätta upp växthuset i år, och det är ju jätteviktig del för mej...har nu legat å väntat på uppsättning sen försommaren -07. (inte jag...utan växthuset )

Men det fixar jag inte, så även det överlåter jag till mannen. ^^

 

Kroppen behövde mycket avslappning efter den här dan, sov i 2 timmar...

var ju inte speciellt piggare när jag vaknade, men det gick an.

Efter en dusch så smakade en varm macka och the (kvitten så-klart) kanongott.


Snart dags att lägga sej igen och sova natt.  Ska först gömma sekatören så jag inte hittar den på några dar.......^^



Av Nilla - 27 februari 2009 02:21


Sitter här mitt i natten klarvaken......har ganska ont i skulderblad, nacken, armbågarna och axlarna den här gången och fryser.

En del brukar kalla sådant gnäll,  har ju alltid haft NPS så jag borde vara van !


Kröp iaf ner under täcket i värmen för att titta på Antikrundan och somnade bums när tv-programmet var slut,  vaknade kl 23....*suck* men det onda fanns kvar iaf.  : (


Vila och avslappning är en ju en bra kombination...men inte i en säng och helst inte på kvällen.

Klokare att vila i en fåtölj, somnar inte lika lätt sittande.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Oj då....råkade trycka på fel knapp på tangentbordet, ska kolla nån dag om jag hittar den possitiva tangent.




Av Nilla - 26 februari 2009 15:07


På två dygn förändrades landskapet till det bättre.  : )



Av Nilla - 23 februari 2009 00:23


Naturen kan skapa fantastiska konstverk, dessvärre är det här är en tillfällig skapelse.

Det är mastodont-istappar i ett gammalt bergbrott med en höjd av ca. 10 meter.

Ju mer tempen stiger...ju fortare försvinner konstverket.



Av Nilla - 22 februari 2009 23:45


 Den här underbara kortfilmen fick jag ifrån Inger...sonens blivande Svärmor.   Titta å njut.  : )


Av Nilla - 19 februari 2009 13:34


Har grävt lite djupare i frölådan, skrivit tidigare om åren vilken sort det är i  påsarna och årtal.....men är ju inte säker på när de ska ner i jorden!

Det är bättre att så lite senare än för tidigt, förra året fick jag så om nästan alla sorter.

Fann en bra länk för sådden.    http://www.froer.nu/   om det finns fler som har samma "problem" .

Sen ska jag försöka hitta på ett bättre och smidigare sätt,  än att ha dom rörigt i lådan.





                                       

Av Nilla - 19 februari 2009 00:18


Har börjat att planera lite inför sommarens odlingar, vilka växter och grödor jag tänkt så.

I dagsläget ska jag inte ha så mycket av frösådda blommor,  har en hel del av perenna sorter...men när man väl börjar å rota i fröpåsarna så blir det säkert mer än jag tänkt mej iaf.


Sen har jag tänkt mej ett litet trädgårdsland, en pallkrage....det räcker.  Har sett så häftiga olikfärgade morötter på Odla.nu som jag skulle vilja så och fann en påse i frölådan som heter "White Satin " sen ska det bli Rocculasallad, dill å persilja...sen är det nog fullt däri, tomater brukar jag odla i hinkar.


Det bästa av allt är att växthuset ska bli uppsatt i år, har hittat en lämplig, solig vägg för den.

Växthuset plockades ner -07 och har inte används sen dess, så i år hoppas jag verkligen att få se det uppsatt igen!  : )

Tidigare har jag dragit upp plantor däri och ändå fanns det plats över, så det får även bli ett "inglasat uterum" ...härligt!!


Men än så länge är dessvärre marken kall och helvit....


Av Nilla - 17 februari 2009 21:05


Idag har det snöat och blåst oavbrutet hela dan..... personligen tycker jag att det börjar bli tjatigt med snö och begränsat att promenera omkring i nejderna!


Frammåt kvällen fick jag iaf se 2 hungriga Rådjur som väntade in den tredje.



 

Ovido - Quiz & Flashcards